" Veți cunoaște adevărul și adevărul vă va face slobozi " Evanghelia Sfântului Ioan VIII:32

duminică, 13 martie 2011

Curatarea pomilor

Zilele acestea m-am indeletnicit cu o activitate care imi place foarte mult... curatatul pomilor. Pentru mine este o activitate recreativa si in acelasi timp un exercitiu de imaginatie si intuitie. Sa explic putin - cand curat pomii caut sa imi imaginez cum va creste fiecare crenguta, daca va umbrii sau va atinge pe cele din jur.



Curatarea pomilor este indicata inainte ca temperaturile din timpul zilei sa depaseasca 7 grade C.(deci inainde ca seva sa inceapa sa circule).
Primii cinci ani sunt cei mai importanti in formaera pomului.
Rolul taierilor este acela de a intari si a-i conferi stabilitate viitorului copac (in acest sens, este bine sa nu fie foarte inalt - deoarece cu cat este aproape de sol, trunchiul lui va fi mai gros si mai puternic, iar vanturile puternice nu il vor afecta). Acest fapt ofera si avantajul de a avea acces mai usor la rod.

De asemenea trebuie ca viitorul copac sa fie cat mai iluminat, aerisit, si crescut echilibrat (pe toate laturile). In mijlocul copacului nu este indicat sa creasca ramuri deoarece, din cauza ramurilor de pe exterior, centrul va fi slab luminat. Ar trebui sa aiba aspectul unei cupe asa cum veti vedea in imaginile urmatoare:



In taierea tinerelor crengute se va folosit urmatoarea metoda - cu 2-3 mm deasupara unui mugure, se va taia intr-un plan inclinat, asa cum se poate vedea in imaginile urmatoare:

inainte de taiere:


dupa taiere:




taierile trebuie facute cat mai netede (pentru aceasta sunt preferabile unelte de calitate care sa fie ascutite foarte bine)
In filmuletul urmator veti vedea o taietura efectuata cu o foarfeca ieftina (autohtona:-), urmata de o taiere cu o foarfeca nemteasca. Se vede diferenta :-)



Din resturile mai groase care au rezultat in urma curatarii copacilor vor iesi linguri si alte lucruri frumoase, astfel incat nimic nu se pierde ci totul se transforma.
Asa ca spor la treaba, iar daca mai aveti pomi de curatat , grabiti-va:-)

10 comentarii:

  1. Faina treaba! Am inceput sa-mi fac si eu o idee cam cum sa ii tai.
    Provin dintr-o regiune unde pomicultura a fost ocupatie de baza. Si crede-ma, doar catva mai in varsta mai stiu cum se taie un pom cu adevarat. 20 de ani si s-a pierdut atat de mult si material dar si cunostinte. Livezile sunt terminate dar imi pastrez optimismul. Intr-o zi tinerii vor redescoperi agricultura. Atunci vor avea alte valori, cand vor aprecia o livada frumos ingrijita, cand vor urmari evolutia de la mugure, floare, la fruct ca pe cresterea unui copil. Si vor privi scarbiti "smecheriile" si nemunca.
    Ceea ce faci tu imi da speranta.

    RăspundețiȘtergere
  2. Ma bucura si ma incurajeaza cuvintele tale. Ceea ce stiu in domeniul pomiculturii, am citit din carti (sunt autodidact:-) si din observatie. Stiu un batran neamt de la care am multe de invatat in domeniul asta si sper sa ma intalnesc cu el inainte sa dea coltu si sa ia toata "comoara de cunostinte".
    In alta ordine de idei cred ca trebuie promovate astfel de valori. Ceea ce sunt e in mare masura si datorita parintilor mei care au reusit sa imi transmita cate-va valori fundamentale: MUNCA, CARTEA si BUNUL SIMT.
    Ideea este ca astfel de valori trebuie transmise , deoarece nu cresc de la sine ca si buruienile (nonvalorile).
    Ceea ce ma incurajeaza este ca sunt din ce in ce mai multe glasuri (tastaturi) care doresc sa transita aceste valori pozitive. Imi doresc ca ceea ce scriem on-line, sa avem capacitatea sa transpunem in off-line.

    RăspundețiȘtergere
  3. In primul clip nu procedezi tocmai corect: mladitele crescute pe trunchi ar trebui taiate chiar deasupra inelului (adica mai aproape de trunchi), insa fara sa deteriorezi inelul. In clip raman cioturi prea lungi, cu risc de putrezire.

    RăspundețiȘtergere
  4. Da asa este, dupa filamre le-am scurtat ... mi-a fost frica sa nu ranesc trunchiul (deoarece nu aveam o pozitie tocmai buna). Multumesc pentru ca ai atras atentia.

    RăspundețiȘtergere
  5. Ce model de foarfeca este ?
    Ce este chestia aia cu care ascuti foarfeca ?
    Merci.

    RăspundețiȘtergere
  6. Este o foarfeca Gardena fabricata in Germania.
    Nu stiu toate detaliile, am luat-o acum vre-o 3 ani, dar daca imi scrii pe danielscuriosityshop@gmail.com caut sa iti dau mai multe amanute.
    Chestia aia cu care ascut foarfeca este o ascutitoare din carbura metalica foarte ingenioasa.
    Am descris-o la sectiunea despre "Ascutirea uneltelor" pe data de 19 ianuarie - ultimul obiect prezentat.
    Cu placere.

    RăspundețiȘtergere
  7. multumesc pentru sfaturi chiar ma ajuta mult ...

    RăspundețiȘtergere
  8. Si pe mine ma mirase modul cum ai taiat de pe trunchi.Spun asta pentru ca am invatat cate ceva despre curatatul pomilor de la tatal meu care se ocupa cu asa ceva de vreo 35 de ani.

    RăspundețiȘtergere