" Veți cunoaște adevărul și adevărul vă va face slobozi " Evanghelia Sfântului Ioan VIII:32

marți, 2 noiembrie 2010

Dolar vs. Leu

V-ați gândit vreodată de ce banii noștri se numesc lei (animal care nu apare în fauna țării noastre ... și nu urși sau cerbi ? (... care sunt ceva mai autohtoni :-)

Să vorbească istoria ... pe la jumătatea secolului al XIX-lea în țara noastră circulau în jur de 90 de monede din care 20 erau de bază. Carol I, un conducător cu viziune s-a hotărât să facă ordine în haosul ... dealtfel specific zonei. De fapt inițiativa i-a aparținut lui A. C. Cuza, care din nefericire nu a putut-o materializa.
În aceea perioadă noi eram încă sub suzeranitate turcească. Așa că inteligentul Carol începe negocierile cu sultanul ... Luminăția ta, vrem să batem monedă proprie.
Răspuns: - Nu se poate !!!
... aici intervine geniul (care din nefericire lipsește aproape cu desăvârșire ... astăzi ... când e vorba de interesele țării) ...:
Măria ta, pe toate monedele de argint și de aur vom bate semiluna turceasca
- Da, așa sună altfel, așa îmi place :-)

Zis și făcut: Carol bate monedă ... dar nu peste mult timp este tras la socoteală de sultan :
De ce nu apare semiluna turcească pe monede ?

Carol ... a dat ordin să se bată numai bani de aramă, dar foarte diplomat și elegant i-a explicat sultanului:
- Luminăția ta, țara noastră este încă o țară săracă și nu ne permitem să batem monedă de aur și de argint ... dar când vom bate monede de aur și argint vom pune semiluna turcească așa cum ne-am înțeles.

Cea mai populară monedă care circula la începutul secolului al XIX-lea era talerul olandez: leeuwendaaler

Fiindcă riscai să-ți fracturezi limba când pronunțai leeuwendaaler, țăranul nostru a denumit-o după leul care apărea pe reversul monedei



De remarcat că alături de anul 1623 apare mottoul foarte inspirator , al Federației Olandeze: CONFIDENS.DNO.NON.MOVETVR. Cine se încrede în Dumnezeu nu este mutat.


Dar să revenim la leul nostru ... când se discuta alegerea numelui, cei mai mulți (probabil din curentul cu gât legău, nas suflău :-) au venit cu propunerea să se numească rumîn ... genial ;-)
... am fost salvați de replica unei alte minți luminate I.H. Rădulescu care a prezentat o situație ipotetică: ce face țăranul nostru dacă se duce la târg și vrea să cumpere un bou ... bade Gheorghe, cât costă boul ăsta .... răspuns - zece rumîni :-)
Și așa am ajuns să aven în loc de rumîni ... lei


dar cum rămâne cu dolaru ?
când comercianții olandezi au ajuns în America au adus cu ei și moneda leeuwendaaler... dar au păstrat doar ultima parte a termenul: daaler de unde a rezultat $ dolar.


Deci leul românesc și dolarul american au un strămoș comun ... Din nefericire similitudinile se opresc aici :- )))

8 comentarii:

  1. F interesant. De multe ori m-am intrebat care e istoria celor doua monezi. E bine de stiut.
    Dar, daca ai lasat istoria sa vorbeasca niste surse bibliografice ar fi mai mult decat necesare.
    Numai bine

    RăspundețiȘtergere
  2. Bună Claudiu ... ma bucur că ți-a plăcut istoria celor două monede. Am lăsat istoria să se deruleze așa simplu, fără prea multe sofisticării (note de subsol și alte referințe:-). Despre o serie din datele acestea știam mai de mult din diverse surse, dar cel care mi le-a reîmprospătat în memorie a fost Leon Magdan.
    Informațiile sunt verificate și corespund cu realitatea ... atât cât știm și noi din ea

    RăspundețiȘtergere
  3. îmi place cum scrii, de regulă nu citesc texte lungi pe ecran, de data asta mi-ai stârnit curiozitatea să citesc și finalul. Continuă.

    RăspundețiȘtergere
  4. Multumesc.Habar nu am avut de unde se trage leul romanesc,ar fi bine s-a se spuna la orele de istorie asa ceva ,cred ca majoritatea romanilor habar n-au de subiect.

    RăspundețiȘtergere
  5. Da ... asa este Mircea, multe ar trbui spuse ... :-)

    RăspundețiȘtergere
  6. am o moneda identica... poti sa imi spui cam care este valoarea ei? ms anticipat

    RăspundețiȘtergere
  7. Buna Miruna, felicitari pentru moneda. Desi am si eu o colectie, cu parere de rau,la preturi nu ma pricep.

    RăspundețiȘtergere
  8. multumesc frumos.si eu am o colectie...nu prea mare.dar contine destule monede, cred eu valoroase. ms frumos pt ajutor

    RăspundețiȘtergere